Mens vi venter….
mars
01-2003

Høsten
2001 kjøpte vi Fruen fra havet (dengang het hun Surprise), og brukte
høsten til seilturer, og til å bli bedre kjent med henne. Båten er full
av teknisk utstyr, noe bra og noe som etterhvert er blitt skiftet ut.

Samme
høsten ble hytta solgt, og vinteren ble i stor grad benyttet i båten.
Våren 2002 startet vi prosessen med salg av huset, noe som ikke var en
enkel oppgave. 4 uker sommerferie ble tilbrakt i båten langs
norskekysten, Skagen og opp langs svenskekysten. Rett etter at ferien
var over ble huset solgt. Da startet arbeidet med å pakke vekk møbler og
gjenstander på låven til naboene, kaste alt «kjekt å ha», og finne ut
hva det er vi kommer til å trenge med oss på turen.

I
slutten av september flyttet vi inn i båten permanent. Båten ligger på
Dronningen, Bygdøy. Noen få uker senere startet det å snø – og siden har
vi hatt vinter. Det er jo en overgang å flytte fra et relativt stort
hus og inn i en relativt liten båt, men når man først har bestemt seg,
så går det meste. Vinteren har jo som kjent vært uvanlig kald
(sammenlignet med de siste årene), og vi har hatt god bruk for
dieselovnen og de tre elektriske ovnene. De har stått på kontinuerlig
frem til nå!

Drømmer om palmer og hvite strenderEn kald og snørik dag i januar 2003Januar – frostrøyk og -15 grader

En av
utfordringene ved å bo i båt er å unngå kondens og fuktighet i sengeklær
og skap. Vi har kjøpt en spesiell matte med luftlameller som vi har
lagt mellom madrass og sengebunn, og mellom klærne og skapbunner,
veggene. Det løser ikke problemet 100%, men er vesentlig bedre enn
tidligere.

Ellers går det
forbausende bra å bo i en båt. Det er utrolig hvor fort man venner seg
til små forhold. Vi har jo alt vi trenger, og det er kort vei mellom
«soverom, bad og stue». På «kjøkkenet» er alt man trenger i
«gripeavstand», man trenger ikke å gå mange skritt for å hente ting!

Vi
har stekeovn, kjøleboks, en bitte liten fryser, mikrobølgeovn, TV og
radio. Det vi ikke har er oppvaskmaskin, ellers så har vi omtrent det
samme som da vi bodde i et hus.

Svein Erik bruker mye av tiden
til å forberede avreisen. Bl.a går han på radioamatørkurs for at vi skal
kunne bruke kortbølgeradioen fullt ut, på lovlig måte. Vi har begge to
tatt sertifikat for maritim radio, men dette setter begrensninger, da vi
egentlig kun har lov til å bruke de maritime frekvensene på radioen.

Listen
over gjøremål er lang, og blir nok enda lengre desto nærmere
avreisedato vi kommer. Nå gleder vi oss over at det er lysere tider, og
ser frem til at det bli så varmt i været at vi kan begynne med utendørs
aktiviteter. Båten skal vaskes (utrolig hvor skitten en båt blir i løpet
av en vinter), tauverk og seil skal vaskes og vinterklær pakkes vekk.

I
tillegg merker vi at avreisedatoen stadig rykker nærmere! Det er godt
at vi ikke vet hva vi går til – da ville vi vel aldri følt oss klare nok
til å reise av gårde!

3 uker igjen…….
26.mai 2003

Det
er hektiske dager ombord. Berit har sluttet med «lønnet arbeid», –
uvant og litt merkelig følelse å ikke skulle reise på jobb hver dag.
Foreløpig føles det om ferie, men virkeligheten vil vel komme en dag. Vi
har hatt båten på land for å skifte baugpropell, fikse en
gjennomføring, og skifte propell. Svein Erik fikk den gode ideen å
skifte over til en Autoprop, dvs en propell som justerer vinkelen på
propellbladene ut fra om vi seiler, motorseiler eller går for motor.
Skal visstnok bidra til at vi går litt fortere – mindre motstand i
vannet sammenlignet med en fast propell!
Selve monteringen av
propellen var mildes talt komplisert, da «Fruen» ikke har standard
aksel, og det måtte betydelig innsats til for å få tilpasset propellen
til båten. Mens Svein Erik tenkte løsninger og løp fra det ene
mek.verkstedet til det andre for å få laget deler til propellen, så fikk
Berit stoffet båten og polert skroget en ekstra runde. Etter seks dager
på land var det godt når vi endelig kunne sette båten på vannet igjen.
De største oppgavene på listen kunne nå strykes ut.
Ellers har vi nå
fått kjøpt brukte papirkart over det meste av verden, det er en anseelig
mengde kart. Kartene ble kjøpt av en ung mann som har vært 7 år på
jordomseiling!
Dagene går fort, og det er fortsatt mange små oppgaver som gjenstår før vi seiler – vi kjeder oss ikke!
Takk for de første besøkene på gjestesiden vår, fortsett med det, det setter vi pris på.

3 dager igjen………
11.06.2003

Lørdag 14.06 kl 15.00 kaster vi fortøyningene fra KNS sin brygge på Bygdøy!

De
siste ukene har væt preget av mange små, men viktige oppgaver som ikke
alle har vært like greie å få til. Vi har kjøpt inn kart for store deler
av verden – det tok flere dager bare å få sortert og pakket dem slik at
de tar minst mulig plass i båten. Vi prøver å selge bilen, kjøpe inn
medisiner, vaske og impregnere sprayhood, pakke og stue bort diverse
dykkerutstyr, handle inn litt norsk «spesialmat» (geitost, grovt mel
etc)osv…. Ellers har vi vært hos Reisespesialisten på «sykurs» for å
lære hvordan man syr sammen sår. Vi vet fra tidligere båtturer at det
kan komme til nytte. Sommeren for to år siden måtte Svein Erik sy 11
sting i lillefingeren etter et ublidt møte med et metallfeste i båten!!!
Heldigvis var det kun et par timer med båt til nærmeste legevakt – det
vil det ikke alltid være dit vi nå skal.

Vi
har også hatt noen besøk av venner og familie de siste ukene, slik at
det ikke har vært bare jobbing. I går hadde vi besøk av en radioamatør
som prøvde å hjelpe oss med å koble opp kortbølgeradioen til e-mail.
Ikke helt i boks, men vi håper at vi snart skal kunne sende og motta
e-mail underveis. Vi vil få en spesiell e-mail adresse til dette, vi
legger den ut her på hjemmesiden etterhvert.

Lørdag blir det avskjed med fremmøtte venner og familie. Første etappe blir kort – vi får følge av Truels og Ellen i deres båt Ellevill ned til Sandspollen (utenfor Drøbak), hvor vi overnatter til søndag. Da reiser vi videre, mens Ellevill
reiser tilbake til Oslo. Vi setter kursen mot Gøteborg, hvor vi skal
hente nytt anker, samt kjøpe større mengder med snus til Berit!!

Siste farvel fra kaikanten!

Etter
et par dager i Gøteborg setter vi kursen enten mot Skagen eller direkte
tilbake til Kristiansand hvor vi tar en overnatting før vi krysser
nordsjøen mot Skotland og Inverness. Vi er begge litt spente på hvordan
denne etappen blir, og hvordan tidevannet fungerer med 6-7 meter
forskjell på høy og lavvann og mye sterkere strømmer enn det vi er vant
til å ta hensyn til her i Norge. Dette vil vi kunne fortelle mer om når
vi neste gang skriver vårt første ordentlige reisebrev.

Ellers har vi litt sommerfugler i magen, og både gleder og gruer oss til å komme i gang med reisen!

Vi
vil prøve å finne en internettkafe i Skotland slik at vi får sendt vårt
første reisebrev. Frem til da – ha det godt og send gjerne en hilsen
til oss på gjestesiden!

Nå er vi såvidt i gang……
15.06.2003

Lørdag
kl 15.00 forlot vi KNS, og Dronningen. I timene før avreise fikk vi
besøk av familie og venner som var møtt frem for å vinke farvel. Rett
før avreise var det stappfullt ombord – veldig koselig. I dagene før
avreisen har det vært travelt. På torsdag kveld fikk vi overlevert de
nye seilene, fredag hadde vi 100-vis av små oppgaver som måtte ordnes
før vi reiste av gårde for å delta i Per ( Svein Erik sin bror) og
Kirsten sitt bryllup. Det var et veldig hyggelig bryllup med mange gode
taler og kreative innslag. Kl. 03.00 stupte vi i seng, edru og veldig
trøtte og fornøyde. Lørdag morgen kom den nye eieren av Saaben for å
hente den – snakk om å få solgt bilen i siste øyeblikk! Utover
formiddagen kom det flere og flere på avskjedsbesøk og vi hadde en
hektisk periode frem til vi plutselig måtte ta farvel. Det var vel da
for første gang at det for alvor gikk opp for oss at vi skulle forlate
alle våre gode venner og familie. Under ”klemmerunden” var det ikke
fritt for at det ble en klump i halsen og noen tårer som snek seg fram i
øyekroken. Heldigvis hadde vi en ”myk” overgang siden Truels og Ellen i
sin båt Ellevill, samt
Berits foreldre og mormor ble med oss ned til Sandspollen (på høyde med
Drøbak). Lørdag kveld ble det derfor god middag (laget av Truels) og mye
god rødvin. Søndag kl. 12 ble det en ny runde med tårevåt avskjed før Ellevill
reiste nordover, mens vi satte kursen sørover. Det var en underlig
stemning ombord – begge var nok litt preget av avskjeden og vi var begge
litt ettertenksomme og stille. Vi fant derfor ut at vi skulle ta en
kort dag i dag, og nå ligger vi fortøyd i en bøye ved Hankø. Nå skal vi
spise litt, ta et glass vin og gå tidlig til sengs! I morgen forsetter
vi ferden mot Gøteborg, hvor langt vi drar i morgen får vær og humør
bestemme! Tusen takk til alle som møtte frem for å vinke farvel, og takk
til alle som har sendt hilsner på telefon, mail og SMS. For oss var det
betydningsfullt og godt at så mange av dere vi er glad i var der når vi
dro, og at så mange tenker på oss!

Hankø-Gøteborg
15.06 – 18.06.03

Etter
en overnatting på Hankø dro vi videre til Smøgen i Sverige. Vi hadde
rolige vindforhold i starten, dvs nesten ingen vind – så motoren måtte
gå. Utpå tidlig ettermiddag kom det en del vind slik at vi endelig kunne
teste våre nyinnkjøpte seil. De fungerte bra, men da vinden løyet ut på
ettermiddagen og vi kun gjorde 3-4 knop fant vi ut at seilene måtte ned
skulle vi nå Smøgen før det ble mørkt! Smøgen er et hyggelig sted, og
nå så tidlig i sesongen var det få båter og relativt stille. Kokka fikk
fri i kveld – middag ble inntatt på et lite spisested i Smøgen.
Neste
morgen bar det videre mot dagens mål – Gøteborg. Vi startet i 10-tiden
med frisk vind 8-12m/s, rett imot. Igjen var det å ty til motoren skulle
vi nå Gøteborg før kvelden. I 18.30 tiden motret vi oss inn i Gøteborgs
Kungliga Segel Sellskap (GKSS). Her fikk vi testet oss på fortøyning
inn mot brygge med påler som feste bak. Vi har liten erfaring med dette,
men etter litt frem og tilbake lå vi endelig fortøyd. Den kraftige
sidevinden gjorde ikke våre nye oppgaver enklere. Jeg tror vi skal få
mange slike nye opplevelser å forholde oss til!!! I dag har vi fått
overlevert våre nye ankere, et nytt Spadeanker som hovedanker, og et
Bruceanker som ekstraanker, og anker som kan brukes i situasjoner der vi
legger til kai med anker festet i hekken! Seilmakeren var også innom
med litt reserveutstyr og noen gode råd om seil og rigg. I morgen tidlig
(dvs i 5-6 tiden pga forventet dårlige vindforhold utover dagen) setter
vi kursen mot Skagen. Det er en relativt kort tur på 5-6 timer hvis alt
går greit. På fredag er planen å reise videre tilbake til Norge, dvs
Kristiansand for å avvente gode seilforhold over på vår første store
prøvelse, nemlig kryssing av Nordsjøen over til Skottland.

Gøteborg – Skagen – Grimstad!
20. – 24.juni

Det
blåste fortsatt 15 m/s (stiv kuling) inne i havnen i GKSS, Gøteborg, og
vi måtte belage oss på å vente til det løyet. Onsdag gikk jo greit, iom
at vi måtte ordne med nye anker, torsdag ble benyttet til mange
småting, mens fredag var midtsommarafton i Sverige, og alle hadde fri.
Det måtte jo vi også følge opp, og dermed ble dagen benyttet til å lese
litt, gå turer på land og rett og slett slappe av så godt det lot seg
gjøre med all vinden susende rundt ørene. Lørdag var det meldt roligere
vind, og dermed satte vi av gårde mot Skagen. Teoretisk skulle dette
være en relativt kort tur på ca 40 nautiske mil (nm), men vi var veldig
uheldig med vindretningen, den kom rett vestfra, dvs rett i mot, og vi
var nødt til å seile nordover ett stykke før vi kunne legge ut mot
Danmark. Vinden var grei, 10-15 m/s, men grove, krappe bølger gjorde
tilværelsen litt «humpete». Etter 10 timer, og 65 nm kunne vi endelig
legge til kai i Skagen. Det merkes at det er tidlig i sesongen, lite
båter, flest tyskere som var på tur! Vi stakk en rask tur på land for å
spise litt og ta en øl. Skagen er et hyggelig sted med fine små hus og
trivelig atmosfære. Søndag morgen løp vi en rask tur i butikken, og så
satte vi kursen mot Norge. Igjen ble det vind rett i mot, men vi fikk
testet alle seilene skikkelig, og greide å holde en gjennomsnittsfart på
ca 5 knop, noe som er bra for denne båten når vi krysser. Bølgene var
ikke fullt så krappe nå, mer duvende og lange. Berit gjorde et lite
forsøk på å lese nyinnkjøpt avis, med den følge at kvalmen satte inn!!
Jeg kan fortelle at det ikke er morsomt å være kvalm i 20 timer.
Heldigvis ble det kun med kvalmen! Jeg har lært at jeg ikke er sjøsterk
nok enda til å lese eller oppholde meg lenge under dekk – håper jeg
«vokser» det av meg etter hvert. Mandag morgen ankom vi Grimstad –
natten hadde vært relativt urolig, med stiv kuling og økende
bølgehøyder, men båten oppfører seg eksemplarisk! Mandag, St.Hansaften
ble feiret i øs pøs regnvær ved brygga i Grimstad sammen med Berits
foreldre, tante og kusine og fetter som bor i Grimstad. Nå venter vi på
godværet som skal ta oss videre rundt norskekysten og over til
Skottland.

Det
føles jo litt rart å starte jordomseilingen med å være tilbake til
Norge!! Nå håper vi på nok vind i en litt mer gunstig retning enn rett
vestfra – da er det et håp om at vi kommer videre på en grei måte!!

Kristiansand – Skottland
27.06 – 03.07 2003

Var
i Kristiansand i halvannet døgn for å fikse på noen små ting, samt
vente på godt vær. Fredag morgen var det sol, vind fra Nordøst og nord,
og 3-5 ms vind. Vi satte av gårde og seilte hele dagen. Om kvelden ble
det omtrent vindstille og motoren ble startet. Vi delte inn nattskiftene
i 3 timer på, og 3 timer søvn. Det gikk egentlig greit. Natten var
usedvanlig rolig og stille, vi var overrasket over hvor heldige vi var –
vi vet jo at Nordsjøen kan være litt «urolig» i blandt!!

Friske bølger og 15 m/s vind over Skagerak
Lue, votter og regntøy, nødvendig utstyr!Tett med plattformer – spennede å se dem så nære!Nydelig solnedgang og blikk stille hav. Skulle ikke tro at dette er midt i Nordsjøen

Lørdag
seilte vi videre, vinden var fortsatt svak 2-3 meter i sekundet, men vi
satte opp vår nyinnkjøpte genaker og greide å holde over 6 knop. Det er
bra for oss med vår litt trege båt. Etterhvert dukket de første
oljeplattformene opp – moro å se dem på relativt nært hold.

Natt
til søndag gikk vi rett inn i tett tåke, og vi så kun 10-20 meter foran
oss. Da var det godt å ha radar! Søndag morgen fikk vi følge av de
første delfinene, de svømte rundt båten i flere timer, snudde seg rundt
og tittet på oss. Gøy!! Mandag morgen ankom vi Skottland og Inverness,
og fant fram til 1. sluse. Her betalte vi (ca 2.000 NOK) fikk utlevert
kart og informasjon om kanalen. Caledonienkanalen består av 4 sjøer
forbundet med kanaler som ble utgravet på slutten av 1800-tallet. Total
lengde er ca 10 mil, hvorav 3,5 mil er kanaler. Loch Ness er den største
sjoen. Totalt er det 29 sluser og 10 svingbroer vi må igjennom. Mandag
gikk vi gjennom 6 sluser og 3 svingbroer. Det gikk stort sett greit. Vi
la oss til for natten rett før Loch Ness, slitne etter lite søvn de
siste 3 nettene, samt spenningen rundt alt det nye vi hadde vært med på.
Sov godt om natten!

Første sluse inn i CaledonienkanalenVannet slippes kontrollert inn i slusen

Onsdag
morgen gikk vi inn i Loch Ness, det er som å seile på Mjøsa, med
Hardangervidda rundt oss!! Merkelig. Halvveis over Loch Ness stoppet vi
ved Urquhart Castle, ruiner fra 1200-1600 tallet. Gav et lite inntrykk
av Skottland i gamle dager!
Urquhart Castle
Idyllisk og fin tur gjennom kanalen

Reiste
videre til Fort Augustus, en liten landsby med noen spisesteder, en pub
og en datamaskin som er koblet på internett. Det er ikke lov til bruke
disketter eller cd-er, så jeg må sende dette korte reisebrevet på mail
til Grethe, som er så snill og legger det ut for meg. Når jeg finner en
mer avansert internettkafe vil jeg forsøke å legge inn bilder.

Vi har det fint, og trives godt her, men i ettermiddag reiser vi videre til neste innsjø – Loch Oich.