Juni

07-09

Hva
har vi så gjort denne måneden? Ikke all verden; snorklet, badet,
dykket, blitt kjent med flere seilere, spist, drukket, ventet, handlet,
reparert og innimellom beveget kroppene litt!

Dette har på en måte vært en venteperiode – vente på å motta vår nye ”bil”. Jolla kommer i morgen, og vi gleder oss – masse!!


ligger vi i Terengganu, i Ri-Jaz marina som ligger i en elv, på andre
siden av selve byen. Vi var her første gang for et par uker siden, og da
fikk vi med oss en tradisjonell rallymiddag med påfølgende
underholdning. Dagen etter ble vi kjørt til et par tradisjonelle
båtbyggerverft der vi studerte ekte trebåter bygget på gammel malaysisk
måte. Terengganu er hovedbyen i Terengganu ”fylke”, og er veldig
muslimsk. Ryktene forteller at politikerne her bl.a prøvde å innføre
separate betalingskasser på supermarkedet for kvinner og menn, men fikk
avslag av de sentrale myndighetene!!! Alkohol finner man kun i den
kinesiske bydelen, og her i marinaen kan vi høre minst to moskeer klart
og tydelig med sang og preken flere ganger om dagen – gjennom usedvanlig
dårlige høytalere…. Hvorfor må de alltid ha så dårlig lydanlegg på
moskeene, når hele hensikten er at folk skal kunne høre det som blir
sagt?? Det starter klokken 04.30 om morgenen…….I dag er det fredag, og
det betyr det samme som søndag i Norge. De fleste butikker og alle
offentlige kontorer er stengt, og supermarkedet er sprengfull av
kjøpelystne muslimske malayer……..

Velkomstbanner i Ri-Yaz marina i TerengganuTradisjonell velkomstdansElegant rallymiddagBesøk på tradisjonelt båtbyggerverftInnvendige detaljer i båten

En ferdig laget båt for salgs – ca 5 mill norske kroner!!

Men
tilbake til vår rallyutflukt. Etter besøket på båtbyggeriene kjørte vi
videre til en spesiell park laget til ære for den forrige presidenten.
Her er det noen moskeer i full størrelse, og en egen park med kopier av
kjente moskeer rundt om i verden. Vi har vært på tre av dem; ”Blue
Mosque i Istanbul, Xi`an Mosque i Kina og Grenada i Spania. Kopiene var
laget i størrelse 1:8, til 1:10, men vi var ikke direkte imponerte over
detaljgraden!! Malaysiere er kjent for å være et sedat/ lat folkeferd,
så det overrasker ikke veldig! De offentlige myndigheter setter i gang
det ene kjempeprosjektet etter det andre, f.eks har de bygget mange
offentlige marinaer som ligger der halvferdige, og ikke er i bruk, eller
er så dårlig plassert at ingen tør la båtene liggende der! Vedlikehold
er også et ukjent begrep, så etter noen knappe år ser ting ut som de er
fire ganger eldre enn virkeligheten!!

På moskebesøk – her miniutgave av Blue Mosque i Istanbul!!Lunch i Terengganu, kinesisk restaurant

Etter
et par timer blant moskeene ble vi kjørt til Chinatown av vår kinesiske
guide. Der spiste vi lunch (med øl!) hos det vi alle antar var en av
slektningene til guiden, men hva gjør vel det så lenge maten var god!

Om ettermiddagen ruslet vi rundt i byen før vi tok en liten lokal båt over elven tilbake til båten.

Etter
en uke i marinaen dro vi videre nordover til Perhentian Islands. Her
var vannet klart og fint, og vi badet og koste oss. Det er lenge siden
vi har kunnet se vårt eget anker ligge på 7-8 meters dybde!

Endelig i en uthavn sammen med mange andre rallybåter!

Etter
hvert kom det flere andre båter til ankringsplassen, og vi ble godt
kjent med et par andre australske båter, Cat`chus og Arnak. En dag ble
vi med Arnak ut til et lite ”svaberg” nord for hovedøya. Der ankret vi
opp og dykket fra båten. Det var et veldig bra dykk rundt noe som ligner
på en spiss ”stein” som starter på 24 meters dybde
og går rett opp til over vannflaten. Det var fullt av koraller og
fisker, og vi svømte rundt ”steinen” et par ganger i ulike dybder.

Dykkertur med Arnak, en New Zealand-båtNybakt brød med Vegemite, australiernes favorittpålegg!

Geoff
på Arnak hadde akkurat bakt brød, så til lunch fikk vi servert nybakt
brød med ost og Vegemite, et ”avfallsprodukt” fra ølindustrien som
australierne synes å elske!! Jeg tror man må være oppvokst med Vegemite
for å sette riktig pris på det!!

Etter
lunch tok vi opp ankeret og dro videre til et sted der vi snorklet,
igjen masse fine koraller og vi så også noen små revhaier.

Klart vann og masse fine koraller, men ingen ting slår Stillehavet!Flotte rev med fisk og korallerVi kan ikke mange navn på fiskene her, men vakre er de!Noen steder møtte vi digre stimer med fisk!Svein Erik er en støver i fridykking!

Om
kvelden spiste vi middag på land, vi var 10 stykker rundt bordet, og
som vanlig var det jeg som fikk maten servert sist – ca to timer etter
at den ble bestilt!! Det kan være komplisert å servere stekt kylling –
først skal den drepes, så mørnes, så stekes, så……..

Dagen
etter dro vi på tur med Cat`chus, en diger katamaran med masse plass
både foran og bak i cocpit. Vi fant et par nye steder å snorkle på, og
lunchen bestod av stekte pølser – barbeque, en av australiernes
yndlingssysler!!!!! Det virker som alle australiere elsker svartsvidde
pølser som er kalde i midten!!

Luksusliv ombord i Cat`chus, en australsk katarmaran på 55 fot!Skal det være pølser – svartsvidde utenpå og kalde inni, nam, nam!!

For
oss var det veldig koselig å bli kjent med flere av rallydeltakerne, og
siden vi ikke kunne dra på noen jolleekspedisjoner med gamlejolla var
det koselig med disse utfluktene.


plutselig fikk Svein Erik flere oppgaver på arbeidslisten sin. Først
sviktet vannpumpa, og den ble byttet med en reservepumpe som sviktet
etter noen dager. Så stoppet generatoren! Svein Erik klødde seg i hodet,
og konfererte med Geoff på Arnak, som har drevet med båter og teknikk
hele sitt liv. Det resulterte i at impelleren ble byttet, noe som viste
seg å være en klok beslutning, for den gamle var begynt å bli slitt, men
det løste ikke problemet.

Samtidig
nærmet tiden seg for å dra tilbake til Terengganu for å bunkre opp før
den store overfarten til Borneo, og for oss; motta vår kjærkomne jolle.

«Gamlejolla» er i ferd med å takke for seg – et trist syn!

Dermed
dro de aller fleste båtene tilbake til marinaen, og der fortsatte
jobben med å få fikset generatoren. Varmeveksleren ble demontert og lagt
i syrebad. Ferskvannskjølesystemet ble renset og skylt og ny frostvæske
fylt på, nå håper vi at vi kan friskmelde Onanen for en stund!!

Parallelt med dette dro jeg til supermarkedet og fikk handlet inn mer enn nok mat til å holde sulten unna de kommende ukene!!

I
skrivende stund har alle båtene, med unntak av oss og en canadisk båt,
forlatt marinaen og er på vei over til Borneo der vi skal møtes den 2.
juli i Kuching for nye rallysamlinger og et par ekspedisjoner på land!
Vi krysser fingrene for at vi rekker frem, det vil si at jolla virkelig
ankommer som lovet i morgen. Selve seilasen er kun 500 nm, dvs maks 4
døgns seilas/motring!!

Nå går turen til Borneo, fire døgn og 500 nm – vanligvis uten vind!!

Vi vil skrive mer om vår nye jolle og overfarten til Borneo i neste brev.