April – Juni

02-11

Om
morgenen den 9.april reiste vi fra Finike.
Finike i april, med snø på fjelltoppene!

Det ble en forsiktig start;
vi gikk 3 timer nordvestover til Kekova. Der kastet vi anker! Siden det
var selveste bursdagen min åpnet vi en flaske sprudlevann som en
kombinert bursdagsmarkering – og ankerdram!! Om ettermiddagen banker det
på båten, og der er to unge norske seilere som vi ble litt kjent med i
Finike; Audun og Lovise fra båten Sweet! De kom med rødvin og
sjokoladekake – en uslåelig kombinasjon…….Jeg smelte sammen en pizza
utover kvelden – og det var den feiringen!! Dagen etter kom Checkmate
med Nils og Marit. Vi hadde bestemt at vi skulle seile sammen et stykke
utover Middelhavet. Checkmate`s plan er å legge båten et eller annet
sted i Middelhavet et år til, mens vår er jo å seile tilbake til Norge!
Kekova er et fint sted å kjøpe tyrkiske tepper. Vi har ikke noe hus, men
et par tyrkiske tepper kan vel alltids være kjekt å ha!! Det finnes to
teppehandlere i Kekova, begge har bra utvalg, og greie priser, og vi
endte opp med tre tepper, flere putetrekk i kelim, samt litt annet
småtteri!

På teppekjøp i Kekova!

«Lekkert hodeplagg, Marit, men kanskje en cap er mer praktisk i en båt?»


dro vi videre nordvestover, til Kas der vi lå en dag før vi tok et litt
lengre strekk opp til Fethije. Fra Fethije dro vi sørvestover til
Rhodos der vi lå inne i Mandrake havn, midt i Rhodos by! Her traff vi
igjen svenske Blue Moon som vi seilte sammen med fra Oman til Finike,
med Kennet og Lena om bord. De har overvintret i Marmaris, men skal nå
samme vei som oss – et stykke i hvert fall!!

Vi
har aldri vært på Rhodos før, men har hørt mye positivt om gamlebyen.
Vi var heldige med at Marit har en niese som har bodd over 20 år på
Rhodos, og som tok oss med på en guidet tur i byen!

Lunch i Rhodos by sammen med Marits niese!Lindos by, vi ligger for anker rett nedenfor borgen!

Så langt har vi motret oss frem – og har stort sett hatt vinden rett i nesa!!

Fra Rhodos by seilte vi videre vestover til Lindos, en liten, gammel by med en borg som den store severdigheten!

Neste
stopp var øya Karpathos som ligger mellom Rhodos og Kreta. Der ble vi
liggende noen dager for å vente på at vinden skulle løye og dreie! Vi
seilte på lesiden av Karpathos og det gikk stille og greit med rel. lite
vind og flatt hav, men da vi skulle gå over sundet mellom Karpatos og
neste lille øy Kasos fikk vi skikkelig vind rett nordfra og kraftige
bølger. Da kunne vi for en gang skyld seile, men det var ikke så veldig
behagelig….!

Flere ganger hadde vi besøk av delfiner rundt båten – like morsomt hver gang!

Kasos
ble en ren overnattingsstopp. Neste morgen dro vi videre til Kreta,
første stopp Ayos Nikolaos. På veien hadde vi flatt hav og lite vind
helt fram til den siste timen før vi ankom marinaen. I løpet av minutter
blåste det opp i 30 knop- rett i nesa og det bygget seg opp kraftige
bølger – det er nesten som man ikke kan tro det er mulig på så kort
tid!! Da vi til slutt ankom
marinaen blåste det så mye at vi ble tildelt midlertidig plass – det var
for problematisk å gå inn på båtplassene!!

Neste morgen hadde vinden løyet og vi kunne gå inn på våre angitte plasser – få spylt båtene for saltvann, og komme i orden!!

Mens
vi ventet på at vinden skulle bli bedre med tanke på videre seilas
leide Blue Moon og vi en bil og reiste til Knossos – et ”must” å se når
man er på Kreta!!

Med egen guide på KnossosUtrolig å tenke på at dette er 4000 år gammelt


endelig kunne vi dra videre til Spinalonga – det eneste stedet der vi
virkelig hadde bestemt oss for å stoppe underveis. Både Svein Erik og
jeg har lest boken ”Øya”, og dermed var det morsomt å se den i
virkeligheten. Vi ankret opp rett på utsiden av øya og tok jolla i land.

Det
var morsomt å se selve inngangsporten til leprakolonien – som er så
grundig beskrevet i boken! Resten av øya er preget av forfall – og det
er vanskelig å se for seg hvordan det var på 30,- og 40-tallet! Men verd
stoppen var det uansett!

Inngangen til leprakolonien på Spinalonga!

Etter
noen timer på Spinalonga dro vi til en mindre by Schisma der vi kastet
anker for noen dager. Deretter dro vi videre langs nordkysten av Kreta!
Vi hadde en overnattingsstopp i en bukt; Ôrmus Bale med voldsomme
dønninger og lite nattesøvn!! Dermed stod vi alle opp med solen og gikk
videre til Rethimno. Her fikk vi presset båtene inn i en sliten marina,
men vi lå ihvertfall trygt!!

Tanken
nå var å ta en direkteseilas til Malta eller Sicilia på 4-5 døgn, men
værprognosene var dårlige for såpass mange dagers seilas i ett strekk.
Dermed måtte vi tenke kreativt, og det endte med at vi besluttet å seile
rett nordover til Pellopones og derfra over til nord-Sicilia.

I
mellomtiden, mens vi ventet på gode værmeldinger, var vi turister. Bl.a
leide vi bil og dro sørover på øya der vi satte fra oss bilen, tok
ferge videre og så til slutt gikk vi inn i Samariravinen – fin tur, og
god mosjon!!

På tur inne i samariravinen på Kreta

14
mai kunne vi reise fra Kreta og ta en nattseilas opp til Pellopones og
Pilos! Dit ankom vi dermed den15. mai, 7 år og 4 dager siden sist vi var
der!! Dermed har vi nå krysset vårt eget kjølvann – og kan med rette si
at vi har gjennomført en jordomseiling!!!

I
Pilos feiret vi17. mai med sprudlevann og grilling av pølser på brygga.

17 mai feiring i Pilos, Hellas med pølser og sprudlevann!


Bursdagen til Svein Erik, den 19. mai ble feiret i båten underveis fra
Pilos til Sicilia. Siden det er nattseilas dit, ble det en beskjeden
feiring av dagen, men litt ekstra rødvin på bursdagsbarnet ble det!!

Da
vi seilte gjennom Messinastredet bestemte vi oss for å fortsette videre
uten stopp til Sardinia – her var det om å gjøre å utnytte gunstige
vindretninger, dvs vi måtte regne med å gå for motor hele veien, men med
lite vind, rett bakfra!

Checkmate
og Blue Moon valgte å gå i land, bl.a for å fylle diesel, men også for å
ta en pause – de har jo ikke samme tidspress som vi har. Dermed seilte
vi videre alene – litt trist, men sånn er seilerlivet!!

Underveis
på denne seilasen hadde vi besøk av små fugler. Først kom det èn liten
fugl om bord – på størrelse med en liten gråspurv! Den hadde litt langt,
smalt nebb, så vi antar at den var en insektspiser, men vi aner ikke
hva slags fugl det var! Fuglen fløy omkring i båten, litt inne og litt
ute og var veldig tillitsfull. Vi satte frem vann og litt korn til den,
men tror ikke den smakte verken tørt eller vått! Et og et halvt døgn
etter at den kom om bord fant vi den liggende på dekk – død! Trist!
Dagen etter kom det først en fugl med litt andre farger, men samme
størrelse og type, og jammen dukket det opp enda en til. Om kvelden fant
den ene fuglen en plass bak datamaskinen, i varmen fra viften!! Der la
den vingen over hodet og falt i søvn!! Den andre fuglen fant en varm
plass mellom to sofaputer – der satt den og sov hele natten!! Det vil si
sove og drite!!!, men ikke verre enn at vi kunne vaske det vekk dagen
etter!! Neste morgen var den ene fuglen død – og den andre fløy av
gårde, merkelig opplevelse. Hva gjorde de ute på sjøen så langt fra
land, og hvorfor døde de??

Vel, vel det var ikke noe vi kunne gjøre noe med – men det er alltid litt trist å finne en død fugl på den måten!

Utrolig tillitsfull liten fugl som sitter på magen min!

Etter
4 dager med kontinuerlig motorgang og støtteseil kom vi oss endelig til
Cagliari på Sardinia. Vi har vært der en gang før, og da lå vi på en
kommunal brygge – gratis men uten vann og strøm! Nå fant vi ikke brygga
igjen – hvor var den blitt av??

Vi
prøvde oss inn ved en kai der det lå flere fiskebåter, men etter en
stund kom havnepolitiet og ba oss om å gå! Vi spurte hvor vi skulle gå
da – og ble etter litt om og men henvist til at vi kunne ligge en natt
ved en kai som er forbeholdt losbåter og militære! Vi takket for det, og
flyttet oss! Neste formiddag dro Svein Erik i land for å finne butikk
der de solgte olje og filter. Han var veldig heldig og fikk kontakt med
en engelskmann med bil som tok oss med til en digert supermarked der vi
fikk kjøpt mat og olje, og så videre til en butikk der de solgte alle
filtrene vi trengte! Deretter dro vi tilbake til båten, og Svein Erik
skiftet olje og filtere på motoren. Ingen kom for å kaste oss vekk fra
brygga, så vi tok sjansen på å ligge der en natt til!

Vi
fant også ut at den brygga vi hadde ligget ved for 7 år siden var
revet, og at det egentlig er marinaer som er eneste mulighet for
båtplass i Cagliari nå.

Neste
morgen fylte vi diesel og dro 30nm videre til en ankringsbukt der vi
overnattet. Neste dag dro vi videre til Carloforte, en by vi også har
vært en gang tidligere. Også her kunne vi ligge ved offentlig kai for 7
år siden. Denne gangen var mesteparten av den offentlige kaien gjort om
til marina! Ting forandrer seg. Vi la oss derfor i marinaen et døgn.
Deretter fant vi en ledig plass ved kaia og lå der natten etterpå. Ingen
vits å betale 45 euro pr natt når vi ikke trenger verken strøm eller
vann!!!

Neste
ettermiddag satte vi kursen mot Balearene og Isla Espalmador, en øy sør
for Ibiza. Det tok oss to netter å komme dit – første dagen seilte vi,
men så forsvant vinden……og vi hadde regn og torden det siste stykket
frem til ankringsplassen.

Vi
lå her i to dager – og gjorde minst mulig!! Deretter var det en
nattseilas til Cartagena – på fastlandet av Spania. Masse båttrafikk om
natten – men stort sett kommersielle båter, og de er litt mer
forutsigbare og med korrekt lanterneføring sammenlignet med båttrafikken
i Melakkastredet!!!

I Cartagena brukte vi stort sett tiden på å kjøpe inn spansk rødvin – og prøvesmake den……!!


etter et par dager (etter intens prøvesmaking og innkjøp!!) dro vi
videre til Gibraltar. Det tok nye to døgn, men for en gang skyld kunne
vi seile deler av veien. Fin vind rett bakfra, og spridd genoa!!

Mange fine solnedganger under veis – dette er faktisk en sol-Oppgang!!Endelig ankommer vi Gibraltar, nå står Atlanteren for tur!I Gibraltar traff vi Svein Håkon og Berit. De var på vei inn i Middelhavet med
Abela 3!


ligger vi her i Gibraltar, og har gjort det en uke allerede! Samme dag
som vi kom hit ankom det en annen norsk båt også. Det var Abela 3 med
Svein Erik sin gamle studiekamerat Svein Håkon, og hans kone Berit om
bord. De har seilt fra Norge og er på vei inn i Middelhavet. Vi visste
at de var på vei nedover, men det var koselig at vi greide å treffe dem
her! Vi hadde noen veldig hyggelige dager sammen sammen!!

Sjekker
værmeldinger hver dag, men det skal bli en tøff seilas videre.
Lavtrykkene ligger i kø nord for oss! Velger vi å gå langs land får vi
motvind hele veien – og kraftig vind, for kraftig til at vi kan gå rett i
mot med motor! Alternativet er å gå ut til Azorene og derfra opp til
Irland. Det er det mest realistiske alternativet, men akkurat nå er det
motvind i starten og svak vind lengre ut!! Det er 1000 nm til Azorene så
vi er avhengig av å kunne seile dit – noe som er vanskelig akkurat nå i
og med at det ser ut til at det blir veldig lite vind etter 3-4 dagers
seilas. I dag besluttet vi at vi ligger her noen dager til og ser på
utviklingen av været – utfordringen er å ikke bli stresset av all
ventingen!!