Ny Caledonia

Hovedstaden
Nouméa har et relativt stort seilmiljø med mulighet for kjøp og
reparasjon av mange ting, selv om New Zealand er å foretrekke pga gode
priser og lettere kommunikasjon (her er det fransk som gjelder). NC har
en grei ordning med avgiftsfri diesel ved avreise.

I
Noumea har de et godt supermarked der det meste av franske delikatesser
kan skaffes. Fransk vin kan også kjøpes, men er relativt dyr.

Vanuatu

Et
fantastisk land som ikke må droppes på seilasen gjennom Stillehavet.
Men pass på ikke å få teknisk trøbbel her, svært lite kan fikses. Vann
og diesel kan skaffes i hovedstaden Port Vila og den nest største byen
Luganville, ellers må man greie seg som best man kan-. Proviant kan også
skaffes i begge byene, mens man kan supplere med grønnsaker og enkle
basisvarer på en del av de andre øyene.

Vedrørende
malariaen som vi hadde blitt sterkt advart mot, så opplevde vi ingen
problemer. Det var lite mygg der, noe som kanskje kom av at vi var der i
den tørre årstiden fra juli til oktober, noe som passer best for
seilere som har vært i NZ eller Australia gjennom syklonsesongen.

Australia

Et must er å ha visumet i orden og gi beskjed til Customs minimum 96 timer før
ankomst. Ellers blir man ønsket velkommen med høye bøter. Hele
seilermiljøet i Australia er opprørt over stivbente regler, men
myndighetene skylder på terrorfaren..!! Det lønner seg å skaffe seg 6
mnd. visum før ankomst. Tar man 3 mnd. visum som vi gjorde må det gjerne
fornyes mens man er i Australia og da koster det 205 Aus.$ pr person,
rene pengeutpressingen!

Selvsagt
kan alt fikses på en båt i Australia, men det er dyrere enn i NZ både
pga høyere lønninger og at man ikke slipper unna VAT på alt, riktignok
bare 10 %.

En
god ankomsthavn er Bundaberg, greiere tollere der enn eks. vis Manly
utenfor Brisbane der de kan være svært pirkete. Husk å heise gult flagg –
det er de pirkete på!! Men uansett, alle ferskevarer blir automatisk
inndratt, kjøtthermetikk ligger også tynt an-. Har man kjøpt trefigurer
og smykker lagd av naturprodukter blir de lett inndratt så vis frem
litt, men ”glem” mesteparten, for båten blir vanligvis ikke grundig
gjennomsøkt. Alkohol er tollerne lite opptatt av.

Kontakt med australsk customs:

e-mail: yachtreport@customs.gov.au

fax: + 61 2 6275 5078

tlf: + 61 3 9244 8973

Følgende opplysninger må gis:

– navn på båten

– hvilken havn man vil sjekke inn i

– forventet ankomsttid

– de siste fire havnene man har vært i

– detaljer om personer om bord; navn, passnr, nasjonalitet

– om man har dyr eller våpen om bord