Januar

Reisebrev 01-08

Julaften
ble feiret i to dager! Den 24. desember var vi samlet på en
strandrestaurant i Nai Harn for buffet-julemiddag.
Nai Harn – vår yndlingshavn i Phuket

Det var både
”vanlige” turister der og en god del seilere, bl.a en norsk båt vi traff
første gang i Malaysia, Augusta, med Cato og Christine om bord,
Checkmate og Stormsvalen, dvs kun Tom deltok siden Anne Brith var i
Norge på julevisitt!

Det
ble en livat kveld – den lille restauranten og stranden nedenfor var
stappfull av feststemte mennesker, og etter middagen var fortært satte
musikken i gang – en ”spesialimportert reggae -gruppe” fra Jamaica! Ikke
spesielt ”julete” musikk, men du verden som folk vrikket på hoftene…..

Julefeiring i Nai HarnGod julestemning – Carla og Svein Erik!

Første
juledag var tiden inne for en norsk variant av julaften. Fruen,
Checkmate og Augusta ordnet med julematen, og Tom på Stormsvalen var
vert for kvelden. Det ble en ny trivelig kveld med akevitt, gløgg, øl,
en thailandsk variant på ribbe, juleskinke i flere varianter,
medisterkaker, rødkål og surkål – akkurat som hjemme!!

Første juledagsfeiring ombord i Stormsvalen

Men
så var tiden inne til å forlate Nai Harn. I flere dager hadde vinden og
bølgene stått rett inn i bukten, og det førte til skikkelig ubehagelig
svell, og nesten umulig å få jolla buksert inn til stranden uten å fylle
den med vann!

Både
Checkmate og vi bestemte oss for å dra nordover på østsiden av Phuket.
På veien kalte vi opp Cintra og det viste seg at de var på vei mot oss,
så om ettermiddagen ankret vi alle opp ved en liten øy rett utenfor Boat
Lagoon. Dagen etter dro vi opp til Yacht Haven, en marina som ligger
helt på nordøstsiden av Phuket. Der ankret vi opp og hadde en trivelig
felles middag i land.

Checkmate
ventet barn og barnebarn på besøk 1. nyttårsdag, så vi besluttet å
bruke romjulen til å utforske Phang Nga Bay slik at de kunne legge opp
en slagplan på hvor de skulle seile med besøkende om bord!

Vi
stoppet først ved en skikkelig Hong, omtrent som den vi besøkte i Ku
Mok . Vi padlet inn med jolla et godt stykke, men dessverre var det
høyvann slik at det ikke var mulig å komme igjennom til selve ”hulen”.
Så dro vi videre til en ny Hong-øy der vi ankret opp for kvelden.

Phang Nga bayMektig natur i Phang NgaEnda en ny hong vi kan undersøke. Phang Nga er full av såkalte «honger».Nils og Marit på vei inn i en hong

Phang
Nga Bay er i seg selv virkelig verd et besøk. Over alt stikker det opp
stupbratte øyer og bratte fjell, og tittet man godt etter så vokser det
busker og små trær ut av loddrette fjellvegger – utrolig!

Neste dag dro vi opp til den ” berømte James Bond” øya. Den ble brukt under innspillingen av The man with the golden gun
med Roger Moore. Øya er stapp full av turister, det er nesten ingen
ting å se, og det kryr av souvenirboder, med andre ord en ekte
turistfelle!

James Bond Island, full av salgsboder og lite annet!

Etter
en times vandring på den lille øya, i kø sammen med de andre turistene
fant vi tiden inne til å seile opp til en såkalt ”floating village” som
også er nevnt i turistbrosjyrene, men da som et sted å spise lunch. Da
vi ankom landsbyen om ettermiddagen var det stille og tomt for andre
turister. Vi tok jolla inn for a sjekke ut landsbyen og få oss en
middag. Selve landsbyen er bygget opp på stolper, og over alt var det
fiskebåter og mærer fulle av levende fisk og skalldyr. Siden det var
etter ”turist-tid” så var alle restaurantene stengt, med unntak av en
liten restaurant helt ytterst i landsbyen som også fungerte som et slags
hospits for backpackere! Her serverte de enkle middagsretter, og siden
dette er en muslimsk fiskelandsby koste vi oss med hver vår flaske vann
til maten!

Floating village, helt nord i Phang Nga bayPå tur inne i floating fishingvillage. Enkle boforhold!


var det på tide for Checkmate å dra ned til Yacht Haven for å klargjøre
båten for ”barne- invasjonen”! Vi hadde tenkt oss videre til Krabi for å
treffe venner der, men de dro videre sørover til en øy sør for Krabi,
og så langt hadde vi ikke lyst å seile. Dermed besluttet vi å dra ned
til Yacht Haven og feire nyttårsaften med Checkmate og Cintra som
fortsatt lå der. På veien tilbake stoppet vi opp og utforsket noen flere
”honger” – vi utforsket en tunnel med vår nyoppladete Silva hodelykt
som selvsagt bestemte seg for å slukne da vi var på det mørkeste punktet
– en ganske ubehagelig følelse….Svein Erik måtte selvsagt sjekke
bruksanvisningen, og der sto det 16 timers lading og ikke 2 som den
stakkars Silvalykten hadde fått-.

Greit med en hodelykt når man skal gjennom tunnelen inn i hongen, særlig når den virker!!

Nyttårsaften
– feiringen startet om bord i Checkmate som nå lå ved kai inne i
marinaen – nystriglet og grønnsåpeluktende! Der ble det et glass
sjampanje eller to for de som trengte det..

Nyttårsaften sammen med Checkmate og Cintra

Deretter
dro vi på en restaurant som ligger rett ved marinaen og spiste en god
middag. Så bar det tilbake til Checkmate til kaffe, konjakk og sigarer.
Klokken tolv gratulerte vi hverandre og så opp på himmelen etter alle
rakettene som aldri kom!! Vi skulle nok valgt vestsiden av øya med alle
turistene hvis det var flott fyrverkeri vi ville oppleve! Senere snakket
vi med noen andre båter som hadde tilbrakt nyttårsaften i Patong, den
”heftigste” av alle strendene, og der hadde det vært så mye fyrverkeri
at de hadde dalt ned over båtene som lå for anker. En båt hadde fått
svidd hull i genoaen sin – kanskje vi egentlig hadde det best der vi
var, så slapp vi å uroe oss for hva som kunne skje med Fruen!

Første
nyttårsdag var grå og blåsete, så vi bestemte oss for å bli liggende
til været roet seg. I mellomtiden fikk vi kontakt både med våre venner
og noen bekjente som vi traff på Kanariøyene det året vi dro over
Atlanteren. De var alle i Krabi-området, så nå var det bare for oss å
seile oss over bukten!

Etter
et par dager roet det seg såpass at vi tok sjansen på å seile over
Phang Nga bukten – selve bukten er ganske beskyttet, men det var den
sterke motvinden vi helst ville unngå!

I
Railay, en veiløs bukt sør for Krabi, traff vi Jon og Anne, venner og
tidligere kollegaer av oss. Vi greide heldigvis å overtale dem til å
overnatte en natt om bord – det var veldig ok med friske fjes på besøk!!

Koselig møte med Anne og JonKanskje lett å se hvorfor øya har fått navnet Chicken Island!

Om kvelden spiste vi middag i land og dagen etter motret vi en kort tur
ut til ”Chicken” Island (oppkalt etter en fjellformasjon som ser ut som
kropp og hode på en kylling (eller kalkun!)). Der fant vi for første
gang skikkelig klart vann slik at vi kunne kose oss og snorkle!

Så bar det tilbake til Railay og farvel til Jon og Anne – vi sees til sommeren!

Dagen
etter fikk vi besøk av Gunvor med familie, Gunvor og datteren Maja
traff vi tidligere på Gran Canaria, og det var hyggelig å treffe dem
igjen, denne gang med mann og sønn i tillegg! Vi tok en ny tur ut på
Chicken Island med snorkling og lunch. Om kvelden møttes vi også for en
felles middag – veldig koselig!


leide vi oss en moped og dro på sighseeing i området, besøkte Krabi by
(som er en relativt trøtt liten by!), gikk opp 1237 bratte trappetrinn
til toppen av et tempel, og avsluttet med et lite hyggebesøk på Tesco
supermarked for å fylle på med litt fersk proviant.

På tur rundt Krabi. Her har vi gått 1237 trappetrinn opp til et tempel!

De
neste dagene brukte vi til seile oss tilbake til Nai Harn og ømt
massere de støle og såre lårmusklene vi pådro oss av all trappegåingen!

Vel
tilbake i Nai Harn hadde sjøen roet seg og vinden dreid tilbake til
normalen, og vi traff igjen de fleste av båtene vi kjenner! Dermed
fulgte det noen dager uten tett program, men med plenty sosial hygge. Vi
fikk besøk av en seilmaker som gav oss tilbud på å sy nytt solseil og
nye lazybags, de gamle er i ferd med å råtne opp av solen.


dro vi opp til Boat Lagoon og inn i marinaen der for et par dager. For å
komme inn i marinaen må man seile flere nm langs en kanal og inn i
mangroveskogen, og det er i seg selv en spennende opplevelse. Man må gå
inn på høyvann, og ikke slurve med hvor man går – vi, som stikker 1,95 m dypt, greide å sette oss nesten fast flere ganger på vei inn og ut – kanskje litt vel mye spenning for kapteinen!!

I
Boat Lagoon hadde vi tre ulike firmaer innom for å gi oss pris på å
legge nytt teakdekk og lakkere båten innvendig, samt noen andre små
jobber. Vi bestemte oss for å dele opp jobben på to ulike firmaer, et
for teakarbeide og et for lakkering – det kommer til å koste penger, men
vil gi Fruen en skikkelig ansiktsløftning.

Etter
å ha fått avtaler med firmaene i orden var det bare å komme seg ut av
marinaen. Vi hadde opprinnelig tenkt å legge båten i Boat Lagoon under
oppgraderingsarbeidet, og mens vi reiste hjem til Norge for sommeren,
men de var så arrogante og lite villige til å samarbeide, så da vi fant
ut at det var plass på land i nabomarinaen Royal Phuket Marina (RPM) og
at det i tillegg ble noe billigere så slo vi til og bestilte plass der
for opptak i siste uken av januar.

Deretter
dro vi igjen tilbake til Nai Harn for en kort stund før opptak av
båten. I mellomtiden bestilte vi flybilletter til Bangkok for å møte
Truels der den 31. januar. Vi måtte også utvide visumet vårt med en
måned, noe som var en enkel prosess, men som ikke var direkte billig!


nærmet det seg tid for å dra til RPM. Der lå vi i vannet et par dager
for å få tatt ned seilene og spylt av det verste saltet på båten.


ble båten tatt på land. Det er alltid spennende å ta opp båten, både
fordi det er krise hvis noe galt skulle skje, og noe ikke fullt så
dramatisk er å se hvor mye båten er grodd – hvor bra jobb vi gjorde
forrige gang vi stoffet!!

Denne
gangen var skroget omtrent plettfritt, det eneste stedet det hadde
grodd var under kjølen og på propellen, samt inne i et par av
skroggjennomføringene –vi var godt fornøyde med valget av det australske
bunnstoffet, bare synd vi ikke får tak i det her i Thailand!

Ellers
gikk opptaket av båten også greit helt til vi trodde alt var i orden!
De kjørte vekk ”travelliften” for å snu, og da de skulle passere oss på
veien tilbake var det ingen som var oppmerksomme nok, og de greide å
kjøre inn i jolla og brekke ned den ene daviten. Heldigvis gikk det
greit med solcellepanelet, men davitene hadde fått seg en knekk, det
samme hadde jolla. Skikkelig ergelig og totalt unødvendig! Marinaen var
raske nok til å ta ansvar, og dagen etter ble davitene demontert og
kjørt bort for oppretting. Jolla skal også sendes på reparasjon.

Båten har klart seg bra denne sesongen, ren og pen unntatt på propellen!Dessverre klarte marinaen å kjøre på jolla med travellift og brekke daviten skikkelig!!

En
ting vi fikk bekreftet da vi fikk båten på land var at den led av et
anfall av plastpest! Vi fikk det ene firmaet vi har gjort avtale med til
å gi oss en pris på osmosebehandlig, så det er den tredje store jobben
som skal gjøres på Fruen.


var tiden inne til å pakke bagen for å dra av gårde på 6 ukers
rundreise i Asia sammen med Truels. Grovplanen er nord- Thailand, Laos,
Kambodsja, Vietnam og en liten svipptur inn til Kina – vi får se hva det
blir til!