Evaluering av båt og utstyr etter 30.000 nautiske mil og 5 års seilas, forts…..

Dieselpåfylling

Det
har aldri vært vanskelig å skaffe diesel så lenge det finnes en
bosetning på en øy, selv om vi har prøvd å holde oss til de litt større
stedene for å få litt bedre kvalitet på produktet. Gjennom hele
Stillehavet var det bare på Tahiti vi fylte diesel i marina, direkte i
tanken. Ellers var det å bruke plastkanner og fylle på nærmeste
bensinstasjon. Vi kjøpte 5 tyveliter kanner på Marquesas og har dem
enda, godt plassert på dekk. Vi fyller alltid gjennom spesialtrakt med
finfilter som filtrerer det meste og ikke slipper vann igjennom. Når vi
ser det som ender i trakten er vi veldig godt fornøyd med at det ikke er
på dieseltankene våre! Ellers bruker vi hele tiden tilsetning mot
dieseldyr og tilsetning som forhindrer vann i dieselen. Vi har også en
mulighet til å pumpe ut diesel fra bunnen av tankene og bruker den
stadig for ikke å akkumulere for mye skitt i bunnen.

Utstyr som gjør turen mer behagelig, men som ikke er direkte nødvendig.

Båten
var utstyrt med en eldre Elektrolux-produsert vaskemaskin da vi kjøpte
den. Maskinen virket brukbart i 3 år, men på Kanariøyene var det slutt,
og ny maskin måtte anskaffes. Det ble en østerrisk vaskemaskin kjøpt og
flytransportert fra England, den eneste vi fant som hadde de samme (små)
målene som den forrige. Vi var litt usikre på merket, men ble godt
fornøyde da vi fant at Oyster-båtene leveres med samme vaskemaskin-.

Vi
er meget fornøyde med maskinen, vi blir uavhengige av å finne
vaskerier, lokale vaskerier som ikke alltid engang bruker varmt vann og
såpe! Håndvask av store laken er uaktuelt – mannskapet streiker!

Vi har en 60 liters
fryseboks som vi også er meget glade i. Den er en stor strømbruker, men
gir mange gode middager og gjør livet mye enklere når man er på
langtur-.

Kjøleboksen er på 200 liter
og dessverre ikke utstyrt med den ekstra isolasjonen som er nødvendig
for tropene. Dette gjør at den blir en stor strømbruker. Vi har ikke
funnet det praktisk mulig å ekstraisolere den.

Behov for reservedelslager – generell kommentar

Det
er vanskelig å komme med konkrete forslag på hvilke reservedeler man
bør ta med seg. Det aller meste av det vi tok med oss har vi ikke hatt
bruk for. Mye kan skaffes underveis, så egentlig bør analysen gå på hva
som ikke lett kan skaffes
underveis. En overraskelse for oss var at oljefilter til Fordmotoren var
vanskelig å skaffe. Vi seiler derfor nå med minst 6 oljefilter når vi
skal gjøre krysninger som eks.vis Indiske hav eller i andre områder med
tvilsom logistikk, som gjennom Indonesia. Vår 40mm propellaksling er
ikke vanlig utenfor Europa. Vi har nå valgt å ha med oss et ekstra
propellaksellager i tilfelle gummien løsner på lageret. Ellers har vi
med oss en ekstra dynamo og ekstra startmotor til hovedmotoren.

Av
slitedeler og filtre bør man ha med seg noen måneders forbruk, der
delene kan skaffes underveis. Spesialdeler som offeranoder på propell og
motor tar ikke mye plass og kan like godt tas med for flere års
forbruk.

Navnevalg

Den
”største tabben” vi gjorde før vi dro var å velge et langt norsk navn
på båten. ”Fruen fra havet” er ikke enkelt å si på andre språk, og
veldig langt å stave; Foxtrot, Romeo, Uniform……. Vi trodde vi kunne
bruke registrerings-nummeret LK 6003 i stedet, men det er ikke
akseptert, det er navnet som teller!