Evaluering av båt og utstyr etter 30.000 nautiske mil og 5 års seilas.

Båten
Det vil vel aldri bli
full enighet om hva som er den ideelle jordomseilingsbåten. Vi har sett
utrolig mange forskjellige seilbåter som alle har greid å gjennomføre
seilasen mer eller mindre rundt jorden, så mye dreier det seg om smak og
behag og hvor mye penger man ønsker å investere i båten. Jeg tar derfor
utgangspunkt i våre prioriteringer, hva vi valgte å kjøpe og
erfaringene med valget vårt.

Hva vi prioriterte ved kjøp av båt:

* Solid bygget båt med solid ror-innfestning, ikke spaderor.
Dette fordi belastningen på rorlagrene blir mye høyere med spaderor og vi har dårlig erfaring fra tidligere båt hvor roret rett og slett brakk!

* Båtstørrelse ca 42 fot eller større, slik at det blir plass til venner og familie på besøk, og alt det utstyret vi ønsket å ta med.

* Ingen regattaseiler, men brukbare seileregenskaper, gjerne noe underrigget og med en kraftig, anerkjent rigg.

* Kjent båttype, anerkjent båtbygger.

* Om mulig Deck Salong eller Pilot House slik at man slipper å gå ned i ”kjelleren” når man er inne i båten.

* Hovedkabin akter, der det er minst bevegelse under seilas.

* Kraftig motor som sikkerhet i situasjoner der seilfremdrift ikke er nok, som innseiling i trange havner med sterk motvind.

* Stor dieseltank for lang rekkevidde under motorkjøring.

* Store vanntanker for å slippe å kjøpe watermaker.

* Fortrinnsvis glassfiberbåt, da vi er uerfarne med stål og aluminiumsbåter og de utfordringene galvanisk tæring er på slike båter.

* Ikke langkjølet båt pga dårligere manøvrerings-evner i trange farvann (havner).

Våre
ønsker og krav kan selvsagt diskuteres, men de er stort sett basert på
erfaringer fra tidligere båter og tanker om hvorledes en jordomseiling
vil kunne oppleves.

Vi
fant snart ut at vi måtte droppe tanken på å kjøpe ny båt, den ville
bli for dyr. Etter mye søking på internett både i Norge og utlandet fant
vi tilslutt båten, den lå av alle steder i vår egen ”hjemmehavn” KNS,
Dronningen, Oslo og var en Nauticat 43. Vi kjente jo motorseilerne
Nauticat 33, 38 og 44, men denne var ”ny” for oss. Båten var relativt
gammel, bygget i 1984, men den så bra ut-. Vi sjekket litt om den, og
fant ut at den ikke var tegnet av Nauticat, men av Sparkman &
Stephens for Swan-verftet Nautor. Nautor valgte ikke å gå inn i dette
”segmentet” og solgte det hele til Nauticat. Det var en 40 foter, 43
foter og en 52 foter som alle har vært på Nauticats leveringsprogram. 52
foteren er på Nauticats program enda, mens de to mindre er erstattet av
Nauticat 42 som er tegnet av Nauticat selv.

Motoren
i båten var en Ford 90 HK som hadde gått 3600 timer. Vi sjekket med
Ford-spesialisten i Norge som kunne fortelle oss at dette var en
industrimotor som går 20.000 timer før overhaling.

Kort
fortalt, vi kjøpte båten for den samme prisen som vi kunne kjøpt en ny
Bavaria 44 for, og er fremdeles meget fornøyd med handelen.

For hva fikk vi med dette kjøpet:

* Solid bygget glassfiberbåt der sandwich-konstruksjoner er unngått.
Dette gir tyngre båt, men ulempen med vanninntrengning i sandwich konstruksjon unngås, for lengre levetid på båten.

* Kraftig ror-skjegg og solid rorinnfestning

* Meget romslig 43 foter med 3 separate sovekabiner og med hovedkabinen akter.

* Pilot House med innvendig styreposisjon

* 1000 liter diesel fordelt på 2 tanker

* 900 liter vann fordelt på 3 tanker

* Moderat finneformet blykjøl

* Seileregenskaper langt utover våre ”krav”.

At
vi i tillegg fikk en Onan generator på 3000 watt, rullefokk på
kutterstag, dieselovn, vaskemaskin, fryseboks, microbølgeovn,
baugpropell, VHF, GPS, radio, TV, daviter for jolla, jolle, ny 3 hk
Yamaha, 3 ankere og fullt teakdekk har også vært greit for oss-.

At
vi fikk en ketch-rigget båt var ikke på vår kravliste, kanskje snarere
tvert imot, så vi var litt spente på hvorledes det ville fungere.
Kapteinen hadde riktignok for lenge siden hatt en ketch-rigget Malø 40
som han var godt fornøyd med, men det var den gang og ikke nå–.

Båten
ble kjøpt 1 ½ år før avreise, slik at det skulle bli tid til de
endringer og justeringer vi følte behov for. Vi fikk også prøvd båten på
en normal ferieseilas sommeren 2002, noe som i tillegg ga oss grunnlag
for en del oppjusteringer.

Her er listen med de ting vi gjorde med båten:

* Skiftet ut den gamle Neco-autopiloten med en ny Raymarine med gyrosensor. Vi beholdt den gamle Neco hydraulikkpumpen og har med dette en solid ”fiskebåt” autopilot med det nyeste i elektronisk styring.

* Den gamle radaren sa farvel ganske raskt og ble byttet ut med en brukt Raytheon R20XX med kartmodul. Vi fikk kjøpt en 5 år gammel radar verdt kr 50.000 for kr 13.000!

* Vetus baugpropellen hadde en lei tendens til å knekke brytepinnene, så den ble skiftet ut med en vedlikeholdsfri MaxPower CT80 duo med mye bedre effekt.

* Den faste propellen ble byttet ut med en Autoprop. Dette reduserte marsjfart-turtallet på 6 kop fra 1800 omdreininger til 1300, noe som igjen reduserte dieselforbruket fra 6 liter i timen til 3,8 liter i timen. Dette hevet rekkevidden under motor fra 1000 nautiske mil til i overkant av 1500 nautiske mil!

* Ny Waeco Serie 90 med kjøleakkumulator ble montert i/til kjøleboksen. Den gamle kjølemaskinen, koblet rett på motoren, var defekt ved overtagelse av båten.
Kjøleskapet i salongen ble demontert og plassen brukt til de utallige pilotbøkene man trenger underveis.

* Dusj på akterdekket med varmt og kaldt vann ble montert.

* Nav6Plus navtex ble montert.

* Kompositt gassflasker med industrikobling innkjøpt i Sverige – veldig praktisk i forhold til å sjekke hvor mye gass som er på flasken, samt den ubetingede fordelen at den ikke ruster!

* Lazybag montert på storseilbom og mesanbom.

* Ny seilgarderobe sydd, alle gamle seil ble tatt med som reserve.

* Jolla ble skiftet ut med ny 3 meter Rib og brukt Yamaha 15 hk anskaffet.

* 30 kg Spade anker erstattet det gamle uorginale CQR som hovedanker. CQR ankeret var vi meget misfornøyde med i Oslofjorden.

* Regulerbar Selden spribom innkjøpt i tillegg til den opprinnelige spinnakerbommen.

* Ny dynamo på 105 amp ble montert, den gamle på 75 amp ble overhalt og tatt med som reserve.