Mer praktisk info fra skipperen etter å ha vært i Hellas og Italia og opplevd varme.

Havneforhold i Hellas, cruising-permit osv.
Etter
alle de veldrevne marinaene i Spania, på Secilia og på Malta var
overgangen til Hellas stor. De har riktignok 5-6 veldrevne marinaer der,
men det er alt. Ellers er det uferdiggjorte marinaer uten strøm og vann
eller du ligger i en vanlig havn sammen med alle andre type båter også
der uten strøm, men noen ganger vann. Vi hadde strømtilkobling 1 gang
mens vi seilte i Hellas, så man blir avhengig av å kjøre hovedmotor for
ladning (eller som oss, generator) eller andre strømkilder.

Ved
ankomst til Hellas tok vi kontakt med havnekontoret (finnes nesten i
hver eneste liten havn) og meldte vår ankomst. Vi ble behørig registrert
og fikk utstedt et cruising permit med beskjed om å vise dette i alle
havner for stempling og betaling. Selve dokumentet kostet 30 euro pluss
15 euro for registrering i Hellas. I tillegg kommer havneleien på ca 5
euro pr dag for EU-registrerte båter og det dobbelte for andre. Da er
vann inkludert hvis det finnes vann i havnen. Heldigvis var ikke alle
klar over at Norge ikke var EU medlem, så vanligvis betalte vi 5 euro
for natten.

Etter
hvert lærte vi oss at det ikke var nødvendig å oppsøke havnekontorene.
Finn en plass i havnen og ligg der. Kommer det noen og spør så betal,
ellers la være! Hvorfor denne kyniske holdningen? Jo, saken er at hele
ordningen er ulovlig i forhold til EU, der alle borgere skal behandles
likt. Hellenerne betaler nemlig ikke for egne båter! Og Norge har samme
rettigheter som resten av EU gjennom EØS- avtalen! Men prøv å fortelle
en havnefunksjonær dette-.

Som
nevnt havner man ofte i ordinære havner med høy kaikant og røffe
kaisider. Da er fenderplanken vi tok med fra Norge uunnværlig! Planken
er nå ganske slitt, men den har reddet «livet» for fenderne våre mange
ganger. To til tre kulefendere, min. 60cm diameter er også godt å ha for
å ligge trygt!

Corinth – kanalen
Vi
seilte gjennom Corinth-kanalen på vår veg til Skopolos. La oss inn i en
marina i Corinth by kvelden før, og kalte opp kanalkontoret på VHF
kanal 11 om morgenen. Fikk beskjed om å legge oss på vent utenfor
kanalåpningen for nærmere info. Ble så kalt opp da vår tur kom, og fikk
beskjed om å følge etter båten foran oss. Selve passeringen var grei,
men pass på å holde god avstand til båten foran pga litt uberegnelig
strøm i kanalen. På østsiden legger man til og betaler for
gjennomfarten. (Som er dyr, for vår 13 m båt 162 euro).

Navtex-informasjon
Noen
ganger har vi lurt på om Navtexen vår er ute av funksjon, ingen
meldinger kommer! Dette er stort sett i godt vær, så vi har kommet til
at værvarslerne dropper navtex-meldinger når «ingen ting er å melde».
Litt irriterende hvis man planlegger en lengre overfart, men dessverre
lite å gjøre noe med.

Dieselfylling
Der
det ikke er noen stasjon i vannkanten (de fleste steder) kan
minitankbil skaffes som fyller deg greit opp. Ikke regn med rabatt fra
gatepris, heller en cent eller to i tillegg. I Hellas var prisen 0,74
euro pr liter, i Tyrkia og Italia ca 1 euro pr liter (rådyrt). På Corfu
måtte vi vente til tankbilen hadde fylt opp stasjonen før vi kunne
fylle. Det vi da fikk var alt oppsopet i stasjonens tank rett inn på
våre tanker. Etter 4 timer stoppet motoren, filteret var tett! Grei
start med nytt filter, men en klar lærdom. Fyll opp en plastkanne først,
så kan man se hva man får!

Gassfylling
Har man
Camping-gass går det greit å bytte flasker i Middelhavet. Vi satset på
industrikobling på composit-flasker og hadde mer problemer. Greit på
Malta, egen fyllestasjon som tar «alt» av forskjellige flasker. Hellas
og Italia større problem. Vi valgte å betale pant for en 15 kg
butanflaske (5 euro) og fylte flaskene våre selv fra denne flasken.
Måtte kjøpe en kobling til Italgass-flasken med stuss inn på egen
gummislange der egen flaske var koblet på med «lufteventil». Så var det
bare å henge opp Italgassflasken på hodet og åpne skruventilene. Gassen
renner ned i egen tomme flaske til trykket er utjevnet. Så åpner man
lufteventilen noen sekunder, for å senke trykket. Åpne ventilene, og man
får på litt til. Slik kan man fortsette til egen flaske er nesten like
full som ved proff fylling. Fordelen med composit-flaskene er at man ser
hvor mye gass som er på, men ellers kan man jo kontrollveie egen flaske
etter hvert som fylleprosessen pågår.

Båtliv i varmen
Vår
båt er av dekk-salong typen og kan bli ganske varm når solen står på
fra skyfri himmel. Vi satser på solavskjerming og god lufting. Kjøpte et
wind-scoop i Gibraltar som har fungert utmerket. En sveitsisk
konstruksjon som virker uansett vindretning og blåser luft ned i
lukeåpningen. I tillegg myggnetting på alle luker og lyse trekk over
alle lukene samt gardiner foran alle vinduer som er rettet mot solen.
Virker iallfall i Middelhavet!