Oppdatert januar 2011

Båten
Fruen fra havet er en Nauticat 43, 84-modell.
Det er en finsk båt som er
designet av Sparkman & Stephens.
LOA = 13 m
LWL = 10 m
Bredde = 4,25 m
Dybde = 1,9 m
Deplasement = 16 tonn

Båten er solid og stødig, og overraskende rask og velseilende!

Båten
er innredet med 3 dobbeltkabiner, en i forpiggen, to akter. Hovedkabin
er stor og romslig med bred seng og godt med klesskap og skuffer.
Dekksalong, som gir mye lys og godt utsyn.
Det er innvendig styreposisjon.

Motor
Ford 2722E, 90 hk 4-sylindret industri-dieselmotor som tåler 20.000 timer før utskifting.

Seil
Båten var
utstyrt med relativt gamle seil, og ble byttet ut med nye seil ved
avreise. De gamle seilene vil fungere som reserveseil.
Ny seilgarderobe er:
Helspilet storseil på 36,5 m2
Helspilet mesan på 13,9 m2
Selvslående fokk på rull 21,4 m2
Rullegenua 60,8 m2
Gennaker på 120 m2
Totalt seilareal blir på 132,6 m2 (ex gennaker)
Vi
fikk sommeren 2002 montert lazybags til storseil og mesanen. Disse ble
skiftet ut med nye i 2009. Ikke direkte nødvendig, men fristende pga
kompetanse og pris i Phuket. Fokk og genua er påsydd UV-filter for å
beskytte seilene mot solen.

Gennakeren
spjæret på vei over Stillehavet, etter relativt kort og lite bruk. Det
viste seg at det røde stoffet (genakeren består av mye rødt, noe hvitt
og en del blå farge) var helt råttent. Tok den med til Norge for å
oversende den til Sverige for reklamasjon – dårlig
reklamasjonsbehandling av seilmakerfirmaet Albatross. Fikk tilslutt
ordnet med nytt seil, men vi måtte betale for syingen. Denne gangen fikk
vi sydd genakeren helt hvit, pga bedre motstandskraft mot
UV-bestråling. Vil ikke direkte anbefale Albatross som seilleverandør
pga deres uproffe behandling av klager!

Baugpropell og hovedpropell
Båten var
utstyrt med en liten, ustabil og ganske sliten Vetus baugpropell på ca 3
kw. Siden båten er relativt tung og med stort vindfang kan en
baugpropell være greit å ha i trange havner. Vi har derfor byttet den ut
med en MaxPower CT80, 4,8 kW – vedlikeholdsfri, som fungerer utmerket!

Båten
var utstyrt med en vanlig fast propell. Denne skiftet vi ut med en
Bruntons Autoprop før avreise. Dette var meget vellykket, nå oppnår vi
marsjfart på 6,3 knop ved 1350 omdreininger på motor og med reduksjon av
dieselforbruk fra 6 liter pr time til 3,8 liter pr time. I tillegg
fungerer propellen utmerket ved motorseiling, noe vi har gjort endel av i
tropene der vinden til tider kan være for svak for normal seiling.

Vann/diesel
Vi har 900 liter vann fordelt på 3 tanker
Vi har 1000 liter diesel fordelt på 2 tanker
I
tillegg har vi 5 stk 20 liter kanner til ekstra diesel og 2 stk 18
liter kanner til ekstra bensin surret på dekk. Vi kjøpte kannene primært
for å ha noe å fylle diesel i når det ikke finnes dieselkaianlegg i
nærheten – noe som er et problem i enkelte områder.

Navigasjon
Vi startet med en Philips AP-navigator som var fastmontert, oppgradert til Leica 930. Den fungerte dårlig og
ble byttet ut i 2009 med en Furuno GP-32. I tillegg har vi to bærbare
GPS: en Garmin 48, og en Garmin 76. Det er Garmin 76 vi bruker ved
vanlig seilas. Vi har slitt ut 2 stykker hittil!
Vi har også en sekstant med som ekstra sikkerhet.

Radar
Raytheon R20xx, samt Raychart 600xx

Info/kommunikasjon
For å få inn værmeldinger har vi kjøpt en NavTex, Nav 6 Plus.
Vi
har 2 VHF; en fastmontert Raymarine, Ray 54 og en bærbar Garmin 725E.
Garminen sluttet å virke på vei til New Zealand, og ble skiftet ut med
en mer solid bærbar ICOM.
I tillegg har vi en kortbølgeradio; ICOM
IC718, med automatisk antennetuner og antenne i isolert akterstag, samt
e-mail modem PTC2E. To bærbare pc-er er også med! Svein Erik har tatt
radioamatøreksamen, og vi har dermed gratis tilgang på e-mail og
Grib-værmeldinger via Winlink.org. Vi har nå også sailmail, som fungerer
bra de steder der Winlink har dårlig dekning (bl.a i asia!)

Selvstyring
Båten
har hydraulisk styring, og vi har nå montert Raymarine 400G autopilot
med ST 6001+ control unit, og ST600R bærbar control unit.
Neco Hydraulic powerpack, type 16H12 med 1/6 HP Neco motor.

Strøm
Kjøpt
helt ny batteribank febr 2007 i Australia. Batteriene var ikke direkte
utslitte, men vi følte det var på tide med fornyelse, alle batteriene er
AGM-batterier (Absorbed glass mat batteries)

3 forbruksbatterier: 3x260A
1 startbatteri til hovedmotor:120A
1 startbatteri til generator: 60A

Vi
kjøpte også bedre ladestyring, Mastervolt Alpha-pro, og doblet
ladekapasiteten fra 50 amp til 100 amp ved å «skjøte på» med en moderne
50 amp lader. Laderne kan kjøres i parallell (2x50amp) eller hver for
seg.

(Gammel batteribank var:
2 forbruksbatteri:2x240A
1 startbatteri til motor200A
1 startbatteri til Onan (generator) 60A)


vei til Tyrkia 2010 ble forbruksbatteriene svakere, tok ikke ladning
som før. Det viste seg at 2 av de 3 var ødelagt, og ble byttet ut med 2
nye 230 A, AGM batterier. Det tredje forbruksbatteriet er ikke koblet
sammen med de to nye, men oppbevares som reserve. Også startbatteriet på
generatoren må byttes ut med et nytt 60A batteri før avreise fra
Tyrkia. Jordomseiling sliter hardt på batterier!

Den
«moderne» (lille) laderen på 50 amp arbeidet ikke godt sammen med den
gamle, den tok føringen, men ble overbelastet og koblet seg ut.
Løsningen ble utskifting med en Victron Centaur 100 amp lader, innkjøpt
og montert i Singapore 2009. Nå kan vi pøse inn 150 amp, men bruker
vanligvis bare den nye Victron laderen.


1
Onan (generator) på 3,5 kw, 240 volt. Generatoren er uvurderlig når vi
ligger for anker. Vi kan kjøre vaskemaskin, produsere vann med
watermaker, lade batteriene, alt uten å starte hovedmotor. Generatoren
bruker 1 liter diesel i timen, så her spares det mye diesel!

I
Spania, på vei ut av Middelhavet i 2004, monterte vi 3 stk
solcellepanel, hver på 80 watt. I tillegg kjøpte vi en fastmontert
vindgenerator som er montert i mesanmasten. Type Ampair 100, gir ca 6
amp ved 15 m/s vind. På toppen av dette kjøpte vi en kombinert slepe og
vindpropell, type Aquair 100 som gir 6 amp ved 6 knop fart når den er
montert som slepepropell!

Watermaker
Innkjøpt i NZ 2006
Type: Seafari Escape (HRO SEC 400-1)
Produserer 63 liter/time
12 Volt anlegg

Dykkerkompressor
Innkjøpt i NZ 2006
Type: Coltri med Hondamotor,

Nødutstyr
Viking redningsflåte til 6 personer
1 Jotron TRON 45S 406MHz, som sender signaler i 24 timer.
I tillegg har vi selvsagt oppblåsbare redningsvester, vanlige flytevester, nødraketter og 2 redningsbøyler.

Jolle
Sommeren
2002 kjøpt vi en Plastimar PX 300 RIB som er montert opp i
daviter.Jolla, som er i PVC ble i juli 2009 byttet ut med en ny
Quicksilver 310, Dynamic RIB, Hypalon XD. Veier 51 kg. Det er viktig med
en lett jolle, vi har sett alt for mange som sliter med sine tunge
Caribe hypalon-joller når de skal dra den opp på stranden!
Vi har også to påhengsmotorer; en 15hk og 3hk Yamaha. Den lille 3 hk ble erstattet med en ny, maken modell i aug 2009, da den gamle begynte å bli upålitlig og rusten.

Anker

vei ut av Norge kjøpte vi inn nye anker; et Spade-anker på 30 kg, og
som nr 2-anker et originalt Bruce-ankerpå 15 kg. Vi har i NZ kjøpt ny
kjetting på 65 meter
Spadeankeret har fungert veldig bra.
Som ekstra-anker har vi et uoriginalt Danfortanker og et uorginalt CQR anker, som vi så langt ikke har hatt noe bruk for!

Teak-dekk
Båten
er utstyrt med et komplett teakdekk, ca 30 m2. Vi fant det fristende å
skifte ut det gamle skrudde dekket med et nytt uten skruer i Thailand,
teakens hjemland. Vi engasjerte den beste teak-leggeren i Phuket og fikk
et flott dekk med teak av høy kvalitet. Båten er som ny! Dekket ble
lagt i 2008. Vi anskaffet også bedre solskjerming slik at store deler av
dekket ikke blir solutsatt når vi ligger i havn eller for anker.

Forsikringer
Båtforsikring
hadde vi først i Gjensidige, og den beholdt vi så lenge vi oppholdt
oss i Europa (middelhavet). Da vi lå på kanariøyene fikk vi ordnet med
ny forsikring siden Gjensidige ikke ville dekke turen videre. Vi fikk
kontakt med en norsk agent, B.C Johnsen i Bergen som hjalp oss med en
forsikring i et internasjonalt selskap som heter Yachtlink.

Under
oppholdet i Australia fikk vi et alt for høyt tilbud om videre
forsikring av B.C. Johnsen så vi valgte å la båten ligge uforsikret i
marinaen. Vi hadde uansett en god 3.partsforsikring via Pantaenius.

I
Darwin fikk vi et tips om et nytt forsikringsselskap, og vi har nå en
ok forsikring i Edward William Marine Services SL. Siden vi nå ligger i
Middelhavet igjen, planlegger vi å gå over til Gjensidige dersom premien
er konkurransedyktig.

Personlig forsikring (reiseforsikring) har vi hos Gjensidige.
Ellers har vi medlemskap i Norsk Luftambulanse.
Folketrygden
er et problem hvis man er borte fra Norge i mer enn et år, men siden
Svein Erik gikk over i AFP-ordningen det første året vi var ute så er
han fortsatt medlem i Folketrygden. Dette inkluderer ektefelle, så for
oss har dette problemet heldigvis løst seg.

Ellers
har vi lest at noen har greid å få søkt, og godkjent, frivillig
medlemskap i Folketrygden, men dette er visst ikke enkelt.

Visum
Vi
søkte visum til USA (da dette er et krav når man ankommer med egen båt)
før vi forlot Norge. Helt unødvendig for reglene endrer seg hele tiden,
og nå er visumet utgått! Ellers har visum til New Zealand vært
uproblematisk, det ordnes når man klarerer inn i landet. Visum for
Australia er litt mer komplisert og må søkes på forhånd. Vi søkte et
3.mnd visum direkte på internett, men måtte søke videre forlengelse av
visumet via immigrasjons-kontoret i Brisbane, noe som koster masse
penger. Hvis man planlegger å være over 6 mnd i Australia kan det være
en fordel å oppsøke en australsk ambassade og få visum for et helt år.
Indonesia
er et kapittel for seg når det gjelder visum og seilingstillatelse, og
vi anbefaler å delta i Rally Indonesia, det er den enkleste måten å få
papirarbeidet gjort!
Vi
søkte visum til Thailand i Singapore. Da fikk vi 2 mnd visum i stedet
for 15 dager som man automatisk får ved innsjekking i Thailand. Visum i
landene vi har besøkt fra Thailand og til Tyrkia har vi fått uten
problemer ved ankomst til landene.

Lege/tannlege
Før avreise fikk begge en grundig gjennomgang hos tannlegen, for å sjekke potensielle «mørke hull og løse plomber»!
Ellers
har vi fullt utstyrt medisinboks, med det meste av plaster, bandasjer,
sårsalver, malariatabletter, smertestillende og annet utstyr som er
nødvendig.
Etter snart 6 års seilas kan vi konkludere med at det
lønner seg å ta med større mengder antibiotika og desinfiserende salver –
det kommer godt med i varme strøk og ombord i en båt der det er lett å
få sår med påfølgende betennelser. Vi har sørget for å fylle på
etterhvert som lageret tynnes ut, de fleste leger skriver gladelig ut
resepter underveis, de forstår behovet!
Vi fikk med oss
malariatabletter fra NZ for oppholdet på Vanuatu, der malaria kan være
et stort problem. Vi valgte å ta med piller som en akuttløsning, så hvis
vi merket at vi ble dårlige så tok vi en sjokk-kur, og fant en doktor
så fort som mulig. Dette er nok en strategi vi kommer til å bruke
fremover vedrørende malaria.

Vaksiner
Vi har vært på Reiseklinikken i Oslo og tatt vaksiner, bl.a stivkrampe, Hepatitt A og Poliovaksine.

«Luksusutstyr» ombord
– Vaskemaskin: Eumenia Euronova 1000F, meget god maskin
– TV/dvd-spiller
– Radio med Ipod-inngang
– Ipod med fullt av musikk
– Mikrobølgeovn
– Dieselovn: Dickson Newport
– Liten fryseboks: Engel
– Stor kjøleboks: 200 liter, Coolmatic med Tec-styring og Danfoss BD 50F (serie 90) med akkumulator
– Støvsuger